Casefilm

Bakgrund:

Uppdraget var att lyfta fram Audis permanenta fyrhjulsdrift, quattro. Fyrhjulsdrift som ger föraren kraft att ta sig ut i Sveriges landskap. Oavsett väder, väglag eller terräng.

Insikt:

Sverige är fullt av vackra platser som aldrig utforskats eller dokumenterats trots att vi lägger upp miljontals Instagrambilder varje dag. Bilder som innehåller meta data med bland annat information om var den är tagen.

Idé:

Vi tog fram Catch the Unseen. En kampanj där Instagramanvändare utmanades att utforska Sverige och ta bilden med längst avstånd till en annan Instagrambild.
Vi skapade en algoritm och kopplade den till Instagrams API. Genom att tagga din bild med #CatchTheUnseen och @AudiSverige kunde algoritmen identifiera den närmsta geotaggade Instagrambilden och mäta avståndet till den. Vinnaren blev bilden med längst avstånd.

Kampanjsidan:

Användarna kunde följatävlingen på kampanjsidan. Här visades alla bilder och deras avstånd tillsammans med en topplista. Besökarna kunde även läsa mer om Audis fyrhjulsdrift, quattro, samt boka en provkörning.

Resultat:

- 500 000 nådda Instagramföljare.

- Över 60 000 unika besökare på kampanjsidan.

- Uppfattningen om att Audi är ledande på fyrhjulsdrivna bilar ökade med 24 procent.